Hi,
router mám stále na stejném místě, má stále stejné podmínky - nic mimo SW aktualizací (na routeru) se neměnilo a i přes to po dvou měsících absolutně bezproblémové WiFi (na všech domácích zařízení) se za posledních 3 neděle stále zhoršuje připojení WiFi.
Nyní jsme ve stavu (nepoužitelnosti), že i při přímé viditelnosti na router (5m) kolísá WiFi výkon od (signál -56db, šum-104db, SNR48) až k (signál -48db, šum-106db, SNR59) … zařízení se odpojí a pak se pokouší znovu připojit (což se po nějaké době povede … a takto stále do kola).
Prosím o radu co s tím …
Nastavení WiFi:
Mód: N
Band: 2,4GHz
Kanál : AUTO (zkoušeno i “ruční nastavení”)
Width: 20 MHz (zkoušeno i “40MHz” a i “vynuto”)
Vysílací výko: 20db
WMM mód: zapnuto (zkoušeno i vypnuto)
Ano, jde o TURRIS OMNIA je to jeden z té první zářijové (2016) várky.
5GHz pásmo nepoužívám (domácí zařízení jsou pouze 2,5GHz).
Monitoroval jsem různé kanály kde je “volno” a nastavoval Turrise natvrdo na tyto kanály … výsledek je ale stále stejný
V tom případě bych se jenom rád ujistil, že používáte druhou W-Fi kartu, totiž radio1. První karta (která umí obě pásma), totiž nemá připojené antény pro pásmo 2,4 GHz.
Tak to jsem nevěděl, že modul radio0 nemá 2,4GHz anténu.
Přehodil jsem veškerou původní komunikaci na radio1 a hned po několika testech bylo jasno - už to funguje jak má.
Moc děkuji za pomoc
p.s.
měl jsem nastavené radio0 pro interní komunikaci s domácím cloudem a radio1 pro návštěvy které se dostanou jen na internet a nevidí místní LAN (obojí na 2,4GHz) … Je zvláštní, že to takto (špatně) celou dobu fungovalo - vlny jsou hold nevyzpytatelné.
Dvě sítě v jednom pásmu můžete provozovat i z jedné jediné karty.
Je možné, že původní firmware používal rádia trochu jinak a dokázal si poradit i s jedinou připojenou anténou, tou prostřední. V každém případě by to asi chtělo nějaké upozornění do rozhraní Foris, že při přepnutí první karty do 2,4 GHz je třeba upravit zapojení antén.
To rozhodně. V životě by mě nenapdalo, že nestačí jen to přepínat v konfiguraci, ale je k tomu potřeba i přepojovat kablíky.
Zdá se mi nyní, že pokud chci provozovat jen jedno Wi-Fi na 2,4 GHz, je lepší použít první kartu (která umí obě pásma), protože má vyšší výstupní výkon a pokud se přepojí kablíky, může používat 3 antény. Může to někdo potvrdit?
Výkon není všechno. Dokonce v případě výkonu Wi-Fi je to asi ten nejméně podstatný údaj protože vysílání běží oběma směry, a má-li přijímač nedostatečnou citlivost/selektivitu, neuslyší vysílání jiných zařízení bez ohledu na výkon.
Rozhoduje tedy mnohem víc faktorů. Nejlepší bude, když to prakticky vyzkoušíte.
Prosím udělejte to co nejdříve - strávil jsem nad stejným problémem (najednou nestabilní wifi) spoustu hodin. Je strašně matoucí, že to dřív fungovalo a po SW aktualizaci to fungovat přestane… Díky.
Já si teď taky nastavil obě karty na 2.4GHz, navíc jsem k tomu ještě přípojil Zyxel router abych porovnal signál a všechny 3 sítě na tom jsou se signálem víceméně stejně. Laickým okem bych neřekl že bych musel něco přepojovat, možná že je to teď konfigurováno jinak z výroby? Mám to jako tady na tom obrázku https://www.turris.cz/doc/_media/omnia/bottom-pigtails.jpg
Odmontoval jsem kryt, vyndal menší WiFi kartu i s kablíky a strčil do šuplíku. Postupoval jsem dle Peterkova článku na Lupě, což je bohužel nejlepší dokumentace k Omnii.
Krajní kablíky od větší karty jsem přepojil do druhých konektorů v diplexerech označených 2.4. Viz zde v fóru. Stále si ale nejsem jist, zda to není jen označení pro prvotní montáž, nebo se oba vstupy elektricky liší.
V konfiguraci jsem povolil pouze Wi-Fi 1
Režim Wi-Fi: 2.4 GHz
Režim 802.11n/ac: 802.11n - 20 MHz široký kanál
V LuCi je vidět, že tato karta umožňuje nastavit o stupeň větší výkon (20 dBm (100 mW)), než ta druhá. A má výstup na 3 antény.
Nejvolnější kanál jsem nejprve hledal pomocí android aplikace Wifi Analyzer. Zajímavé je, že sitauce je v každé místnosti panelákového bytu na pražském sídlišti dosti odlišná. Omnie ukazuje cca 30 sítí, Wifi Analyzer 10. Zvolil jsem Wifi Analyzerem nejlépe hodnocený kanál v nejvzdálenější místnosti, s nejslabším signálem routeru. U routeru byl tento kanál sice obsazen několika jinými AP, ale slabýmí. Je mi jasné, že stejně slabě na tom bude i signál z telefonu, pokud zrovna vysílá, ale myslím, že pro zpětný kanál to tolik nevadí, datový objem je zde řádově menší.
Posléze jsem to přesto přepnul na automatickou volbu kanálu. Omnie se ale i po několika týdnech na jiný nepřepnula.
To nejdůležitější na závěr: vyčkal jsem na Turris OS 3.5 a od té doby to funguje dobře.
Samozřejmě, že se liší. Diplexer je pásmový slučovač. Na anténu přenáší z jednoho konektoru pouze pásmo 2,4 GHz, z druhého 5 GHz. Pokud by to byl obyčejný slučovač/rozbočovač, ztratila by se na něm minimálně polovina přijatého výkonu.
To slovo by se tu používat nemělo, samo to zřejmé není. Snad kdyby to bylo popsáno v dokumentaci.
Ještě by mě jen tak ze zvědavosti zajímalo, jestli mechanismus automatického vyhledávání kanálu má nějaký protokol pro získání situace od připojených stanic, nebo vychází jen ze scanu sítí routerem, tedy situace v jeho místě.
Nebylo nutné psát tvůj problém do všech vláken.
To samé už čtu asi po čtvrté. Každopádně se jedná o ojedinělý problém.
Pokud je nějaký kabel poškozený, tak máš dvě možnosti, pokud byl koupený router přímo od prodejce, tak řešit reklamaci přes něj, což je nejjednodušší a nebo kontaktovat technickou podporu - tech.support(at) turris.cz s tim, ze bude potrebovat dodat fakturu a fotku, co je poskozene z duvodu, že je potřeba rozlišit, zda se jedná o
záruční “opravu” nebo nikoliv.
Píšu to do těch vláken, kterých se to týká, to že je tu “nepořádek” je trochu jiný problém. A dostat nějakou odezvu zrovna tak. Router mám přes kampaň, tudíž žádná reklamace. Podle mě k tomu došlo buď při montování a nebo otáčením při šroubováním antén … zda jsou poškozené i karty, nevím. A Ani jak to zjistit. Ticket jsem zadal, ale oficiální podpora moc rychle nekomunikuje … spíše vůbec. Než toho, tak si raději ty kabely koupím a vyměním sám, jelikož je to celé pro mě časově nepohodlné.
Prosím? Všiml jste si v kampani, že jedním z bodů byla tříletá záruční doba?
A nenapadlo Vás namísto ten nepořádek rozšiřovat, že by bylo hezčí založit si na svůj problém svůj topic když nenajdete ten kde se to přesně řešilo? Namísto toho pod každý topic o wifi píšete, že máte zpřetrhané kabely přitom je zjevné, že oni tento problém nemají. Myslím, že nepořádek tu vznikl i díky Vám.
Tento problém je známý. Je způsoben nedotáhnutými matkami na wifi. Pokud jste se je snažil utáhnout z vnějšku tak jste zřejmě kabely zapletl a zpřetrhal. Máme k tomu dokonce i video: https://www.youtube.com/watch?v=r_yALsaM88U
Pokud jste ho zadal stejným způsobem jako tady na fóru tak se nedivím. Mě se podařilo zjistit co je váš problém až po přečtení nějakého vašeho pátého přispěvku. Podle toho jak formulujete dotaz a jaké máte štěstí můžete dostat odpověď poměrně brzo, ale obecně se odpovědi můžete dočkat i až v řádu týdne.
Router máte z kampaně, to je více než rok. Ten problém je podle vás z výroby a náhle je to pro Vás časově nepohodlné? Pokud si to přejete tak si je klidně kupte a vyměňte sám, nikdo Vám v tom nemůže zabránit.