Problém s připojením k Internetu na Turris Omnia

Dobrý den,
píšu ohledné problému u nás na firmě s routrem Turis Omnia.

Zařízení: Turis Omnia s dvěma anténami navíc
Firmware: OpenWrt omnia 15.05 r47055 / LuCI d741f93bc5c0d0d8cb7b71a2eec82a7d85ca64e9 branch (git-19.169.47954-d741f93)
Verze jádra: 4.4.182-a890a5a94ebb621f8f1720c24d12fef1-0
Verze Turris OS: 3.11.5

Router jsme kupovali cca před rokem. Už ale od začátku máme problém s Wifi resp. zařízení se nám z Wifi neodpojí ale přestane fungovat Internet. Po čase jsme se dostali do fáze, kdy začalo blbnout i kabelové připojení. Tyto problémy vznikají nečastěji na operačním systému iOS a macOS. Nicméně máme stejné problémy i na Androidu a Windows.


Za poslední dobu jsem shromáždil pár poznatků, který by mohli pomoct k vyřešení:
Prvně jsme si mysleli, že je to problém s DNS. To jsme se pokoušeli přenastavit. Jenže v poslední době jsem zjistili, že nefunguje ping ani na ip adresy jako je např 8.8.8.8 nebo i na lokální adresu routeru, což by v případě problému s DNS mělo podlě mě fungovat.
Minulý týden jsem měl výpadek na notebooku a nešla mi načíst ani administrace jak Forisu tak LuCi i přesto, že jsem na Wifi byl připojen.
Problém je vždy odstraněn při odpojení zařízení a znovu připojení.
Problém se vyskytuje jak na 2,4 GHz, tak na 5GHz připojením.

Během dneška jsem mi opět přestal na iPhonu fungovat Internet.
Při analýze jsem zjistil, že mi ale funguje iMessages a Facebook Messanger a zprávy odcházejí a přicházejí. Nic jiného mi ovšem nefungovalo. Zřejmě je dáno tím, že využívají socke IO, který využívá jiný port než 80 TCP. Zkoušel jsem i test připojení a neúspešně. Zkoušel jsme odesílat fotky v době problému a taky neúspěšné. Fotky totiž nelze poslat přes socket.

Po odpojení a znovupřipojení byl problém vyřešen.
Na základě těchto problému jsem před 14 dni nainstaloval starý Wifi router, ke kterému jsou připojeni jen dva lidé. Za celou dobu problémů s Turisem neoznámili nefukční Internet.

Zkoušeli jsme již různě přenastavovat Wifi na různé šířky pásma, kanály a podobně. Nakonec jsme vyzkoušeli tento týden celý router zresetovat a nastavit pouze WAN a LAN. Druhý den se problémy znovu objevili a dnes dopoledne jsme museli router několikrát restartovat, aby nám Internet fungoval. Někdy se tento problém vyskytne jen u některých zařízeních a někdy klidně u všech, což může být i cca kolem 40 zařízení.

Prosím Vás tedy o radu jak dále pokračovat případně opravit tento problém, protože mi přijde že problém je na straně systému TurrisOS.

Rady laika: Problém máte jediný, tak to nebude problém systému. Problém je tak specifický, že bych jej řešil ( po vytvoření image) resetem do továrního nastavení, aktualizací na poslední systém, odzkoušení funkce , nastavení specifik. Všechny kroky bych odkládal skrze schnapps do image. Na počátku bych zvážil bych i uvedení antén do výchozího stavu.

Nemuze byt problem prave tech 40 zarizeni? Nejsem si jisty, jestli wifi karty v Omnii tohle davaji… Pak by se dalo uvazovat, ze je cely system (nejak?) pretizeny a proto neco prestane fungovat…

Byly časy, kdy IT konference CZ.NICu byly po stránce bezdrátového připojení zajišťovány Turrisema a zvládaly to … neříkám, že v pohodě, ale zvládaly.

To zní dobře, bohužel factory reset jsem dělal v pondělí, nastavil jsem pouze statickou ip adresu na WAN aby fungoval Internet a dále jen LAN síť pro Wifi. Při totmto nastavení dochází ke stejným problémům.

Jinak co jsem tak hledal, tak jeden uživatel reportnul podobný problém cca 2 roky zpátky a do dnes to zřejmě nevyřešil. Wifi problems – where to start troubleshooting?

Ono to vypadá jakoby se ten router přetížii. Proto jsme přesunuli všechny zařízení na kabel, pouze max 20 telefonů zůstalo na aifi a přesto se stále stávalo (několikrát denně), že to přestalo fungovat. Ale osobně si myslím, že se v určitém časovém úseku něco stane a router se dostane do takového stavu, že pak není schopen obsluhovat požadavky. Divné je, že to téměř vždycky řeší odpojení a připojení. Nicméně jak bych zjistil, že router nestíhá? Co jsem se díval, tak všechny statistiky jak RAM, CPU a ostatní grafy ukazující aktuální vytíženost byly v pohodě. Další věc je, že těch 40 současně připojených zařízení je max. Přes den je nás klidně na firmě jen pár (cca do 5 až 20 zařízení) a přesto to blbne.

Pro jistotu se blbě zeptám: Jsou ty Wi-Fi karty chlazeny (jsou hliníkovou kostkou spojeny=chlazeny na šasí)?

Osobně jsem zažil a zažívám s Omnií ledacos. Ale že by nešlo připojení pro větší počet zařízení, to neznám.

Jinak zařízení mám v síti určitě i kolem třiceti.

Rekapituluji - zařízení na kabelu pracují dobře a blbnou “jen” obě wifi - jiný router podobné problémy nemá? Co je to nastavil LAN pro wifi ? Ještě poznámka pokud máš záhadný problém nesmíš popsat nastavení obecně, ale co nejpodrobněji.

Dejte PrtScr:
http://192.168.2.1/foris/config/main/wifi/
http://192.168.2.1/foris/config/main/lan/
http://192.168.2.1/foris/config/main/dns/
http://192.168.2.1/cgi-bin/luci/admin/network/wireless

… nebo odpovídající config soubory. V Sys logu jsou nějaké zvláštnosti ?

Další možností je zaslat Diagnostiky na podporu.a případně po dohodě s nimi celý stroj.

Pokud to nebylo již v základu při koupi routeru, tak tam chlazení určitě nemáme.

Problém byl hlavně s wifi připojením. Nicméně za poslední tři týdny máme i problémy přes kabelové připojení a to i takovým způsobem, že se nedostanu jak do Luci tak do Foris administrace i přesto že např. ping na router funguje.

Jednou se mi podařilo odchytit v syst. logu chyby ohledně Out Of Memory viz odkaz:
https://drive.google.com/file/d/1mZRX5jWqaR12mblvlj8_sOMAI7YTVzAV/view?usp=sharing
Router jsme museli po této chybě restartovat.

Jinak na podporu jsem již psal před dvěma týdny, zatím bez odpovědi. Ale určitě budu rád, pokud mě odepíšou a budeme moci vyřešit tento problém klidně i zasláním celého routeru k nim na firmu.

Zde přikládám naše nastavení na routeru.

Proč máte kanály obou sítí automaticky ? Zkuste nastavit “natvrdo”.

A ne že by to mělo mít souvislost … cvičně vypněte přesměrování DNS.

Díky za rady vypnul jsem DNS přeposílání a nastavil statické frekvence. Uvidíme co to udělá.

Pro jistotu: HW wifi karet je původní ? Do ovladačů nezasahujete ?

To že jste router zresetoval … znamená přesně co ? Není to reset nastavení wifi ve Foris, že ?

Ano, wifi karty jsou původní, pouze byly přidány dvě antény. Na routeru jsem dělal factory reset, takže reset celého routeru.

Tak už mne nic nenapadá … zaslat Diagnostiky na podporu.a případně po dohodě s nimi celý stroj.

Děkuji moc za snahu, tak snad časem odepíšou z podpory.

Dobrý den, kdyby náhodou z podpory odepsali a bylo to něco co problém vyřešilo, dejte mi, prosím, vědět. Jsem na tom shodně v oblasti wi-fi. Zařízení (win7, win10, android) to neodpojí, ale najednou se zobrazí, že je připojení bez internetu. Pomůže (občas) dát odpojit/připojit. Na LAN běží vše normálně. Proběhly restarty zařízení, návrat k historickým konfiguracím a bez efektu.
Děkuji a ať se daří.
Filip K.

Proč máte nastaven “lease time” ve Foris 48 hodin ? Tak dlouhý čas je nesmysl. Po odpojení stanice by měla být IP adresy brzy uvolněna a ne blokována. Jak je to nastaveno v Luci - Síť - Rozhraní - Lan ?

Ještě jednou opakuji … pokud neznámé zcela přesné detaily vaší konfigurace … viz nesmyslný Lease time … pak je těžko radit.

Zdravím,
mám stejný problém s WiFi zařízeními. Většinou také iOS. Procházel jsem už poměrně dost podobných problémů, ale zatím jsem nenašel žádné spolehlivé řešení. Zkoušel jsem zkontrolovat i zarušení kanálů v okolí a na základě toho přepnul kanály jak pro 2,4GHz, tak pro 5GHz. Problém se u mě osobně projevuje jen u zařízení, co jsou připojené na 5GHz. Po změně kanálů pár dní fungovalo bez problémů, nicméně pak se problém vrátil. Problém se u mě začal projevovat začátkem roku.

K žádné změně konfigurace předtím, než se problémy začaly projevovat nedošlo. V logu jsem našel asi jen tohle co by stálo za zmínku:

IEEE 802.11: disconnected due to excessive missing ACKs

V souvislosti s tím jsem našel například toto:

Nicméně toto nastavení již je zřejmě v novějších updatech reflektováno v konfiguraci a tudíž již bylo takto nastaveno. Problém je nicméně stejný a stále přetrvává. Zkoušel jsem na základě tohoto logu více řešení co jsem našel na internetu. Zatím však vše bez výsledku.

Takovýto výpadek se stane i několikrát za den. Vždy samozřejmě pomůže reiniciace připojení koncového zařízení.