Ahoj.
Mám zde Turrise ve verzi 1.1 a poslední dobou jsem pozoroval nějaké podivné chování připojení k internetu, kdy se některé stránky nenačetly na první pokus nebo se nenačtly celé, chybělo CSS apod. Přičítal jsem to problémům u poskytovatele internetu, ale pak jsem náhodou zjistil, že chyba je nejspíš v DNS resolvingu, kdy někdy nejspíš z nějakého důvodu nedojde k přeložení nějakého doménového jména.
Nejvíc je to vidět na službách Microsoftu. Například OneDrive na počítači se mi prostě nikdy nepřihlásí. Store často píše, že nemá připojení k internetu. Některé MS weby se nenačtou celé, někdy se nenačtou vůbec. Když jsem ale náhodou kvůli jiným testům změnil přímo na svém počítači adresy DNS serverů na 1.1.1.1 a 1.0.0.1 a udělal ipconfig /flushdns, najednou vše začalo fungovat. OneDrive se okamžitě přihlásil, i když do té doby se několik dnů nebyl schopný přihlásit. Store začal fungovat a ani jinde na internetu jsem nepotkal problémy s načítáním. Když jsem pak změnil DNS zpět na adresu Turrise a udělal ipconfig /flushdns a restartoval počítač, problémy byly opět zpět a OneDrive už se zase nechce přihlásit.
Turris je jediný router v mé síti (od poskytovatele mám jen gateway) a je i jediný DNS a DHCP server v mé síti. Poskytovatelem je Rio Media. IPv6 nemám, protože RIO domácnostem IPv6 zatím neposkytuje. Turris má nainstalované balíčky cloudové zálohy, měření rychlosti připojení k internetu, LuCI rozšíření, NAS, Pakon, rozšíření síťové podpory, SSH honeypot. WAN má nastavenou autokonfiguraci z DHCP pro IPv4 i IPv6. Na Turrisu nepoužívám přeposílání DNS (zatržítko je zrušené, takže Turris by měl dělat sám resolving). Když si udělám test, tak DNS i DNSSEC dopadne v pořádku.
Nevím, co vyzkoušet nebo jaké informace by mohly pomoct pro detekci problému.
Mimochodem, lze někde nastavit přeposílání na jiné DNS než ty od mého poskytovatele získané z DHCP serveru na WAN? Pokud bych mohl nastavit přeposílání na CloudFlare DNS (1.1.1.1 a 1.0.0.1), pak by to nejspíš vyřešilo můj problém. Ale přeposílání na DNS poskytovatele nefunguje úplně spolehlivě z nějakého důvodu (nejspíš kvůli nějakému zásahu do DNSSEC na straně poskytovatele).
A problém není jen na mém počítači, ale i na dalších počítačích doma se to chová stejně. Zkoušel jsem i restartovat Turrise, ale nic se nezměnilo.