Co bychom zlepšili v projektu Turris

Mod edit: Příspěvky přesunuty do nového vlákna, zde je možné v rámci tématu vyjádřit svůj názor na průběh projektu Turris.


Já mám také úplně ten samý problém … dokonce jsem dneska celý router uvedl do továrního nastavení, poté z SD karty obnovil image v záchranném systému a poté provedl celou instalaci znova. Nic nepomohlo - při intalaci balíčků to končí na chybě Segmentation fault stále. Při té příležitosti jsem zjistil, že zálohy konfigurace, které jsem měl uložené (dvě - jedna vyrobená Forisem a druhá pomocí Spectatoru) jsou mi úplně na nic, protože na obou my Foris napíše, že jsou vadné.

Při těhle problémech si vždycky uvědomím, že my s modrým Turrisem jsme opravdu pokusní králíci. Ale dost dobře nchápu, jak si někdo takovouhle srágoru může koupit za 7 nebo 8 tisíc Kč a pak řešit takovéhle problémy a nedodělky. Omnia se pyšní tím, že je to český výrobek, ale podle mne spíš dělá ostudu staré dobré české řemeslné práci.

1 Like

Problém je v tom, že na to nikdo z teamu nereaguje a do konce roku se to asi nezmění.
Takže si po celou dobu nic nenainstalujeme.
Představa že udělám tovární a nic nepůjde doinstalovat mě děsí. Vše co jsem zkoušel skončilo chybou.
Co je mi platné že mi Turris generuje QR kódy… :frowning:

No nic, tak šťastný a veselý…

No právě … u routeru za 8 tisíc bych očekával, že standardně dostupná podpora a funkční produkt je základem. Já jsem si třeba na vánoční dovolenou plánoval, že na svém routeru rozjedu LXC kontejner i přes jejich bídnou podporu na starém Turrisu (resp. na architektuře jeho procesoru). Pořídil jsem externí disk, nastudoval po webu co a jak, několikrát se trapně ptal na starém i novém fóru, jaké s tím kdo má zkušenosti a nakonec skončím hned na tom, že nenainstaluji jediný balíček.
Také jsem třeba zjistil, že v rámci sjednocování SW pro Turris i Omnii je v LUCI v sekci Rainbow i na starých Turrisech dostupné rozhraní Omniácké, tj. lze tam virtuálně konfigurovat LEDky PCI1-3, USER 1-2, které na starém Turrisu vůbec nejsou. Ale WIFI ledka tam není, takže její barvu si musíte nakonfigurovat ruční editací příslušného konfiguráku manuální editací a přidáním příslušné sekce. Fakt inteligentní řešení!

1 Like

To s LEDkami vím, ale to je asi to nejmenší. Spíš mě mrzí, že po verzi 3.3 byla rychle vydaná verze 3.4 která měla opravit předešlé chyby a to se nestalo. Já udělal tu verzi 3.3 od základu nově, z SD karty, protože se mi zdálo že jen upgrade u mě už nestačí. A bylo to rozumné, protože jsem pozoroval zlepšení chování a zdál se mi router i rychlejší.
Přeci jen tam nějaký ten balast po pokusech byl, naposledy jsem to udělal u verze 2.6. Takže systém byl čistý, bez zbytečností, ale s chybami. A verze 3.4 nic nevyřešila, jen to zhoršila. Věřím že vyvíjet něco takového je náročný, na čas i lidské zdroje. Ale tady nechodí základní funkce, instalace balíčků, a já si s tím sám asi už neporadím.
Mě nejvíc chybí odezva někoho z vývoje. Už jsem to psal na starém fóru (které mi teda připadalo lepší a přehlednější, ale asi jsem stará konzerva), proč nemůže někdo zareagovat, a prověřit proč tomu tak je? Proč to vyhazuje chybu? Čistý systém, holá instalace, to asi nebude samo sebou. Něco není odladěné. Mě by stačilo, kdyby někdo tady napsal, třeba, “hele, máme problém, je tam chyba ta a ta, už to nestačíme ošetřit, vydržte, děláme na tom, zatím nedělejte velké zásahy, ať vám to neklekne.” Tečka. Sakra, není to banda puberťáků, jsou to dospělý chlapy, tak proč to s námi nehrajou fér?
Uff, nějak jsem se rozepsal, tak se na mě nezlobte, asi to nepatří zrovna sem.

3 Likes

Souhlasím s Vámi pánové. Co na to @Vaclav - náš community manager?
Já musím říct, že developeři ať už je to @miska nebo @sairon , tak bez problémů se mnou a ostatními na IRC komunikují. Všiml jsem si, že pár dalších vývojářů se vyskytuje zde na fóru, ale to co by se mělo řešit to vždy záhadně zapadne bez odpovědi. Zejména se tady řeší updater a upstream.

Jedině, kde si lze stěžovat je fórum nebo twitter.
Na fóru jsem si stěžoval už mockrát, co se ale jedině zlepšilo je úvodní stránka fóra, že má kategorie.

Proč Index of known bugs / seznam známých chyb není aktualizovaný?
Na twitteru se to nese v pozitivním světle - vše vyřeší aktualizace 3.4 ohledně wifi, ale musíme být tak trochu realisti a né vždy všechno jde podle plánu. Viděl bych to raději napsané nějak takto: “Doufáme / Věříme, že se nám povedlo odstranit všechny příčíny WiFi problémů, které přinese aktualizace na 3.4”

Na fóro se úplně kašle. Já bych raději než nějakou pakárnu s LEDkami jako vánoční přání uvítal, kdyby se team věnoval smysluplným věcem - změny/opravy nebo případně reakci ohledně (sice se mě to netýká, ale spoustu jiným uživatelům to dělá starosti) switche (CZ a EN) - proč opravu musel vytvořit uživatel a nikoliv vyvojáři z Turris teamu?
Několikrát jsem upozorňoval, že třeba komunikovat, ale pak to dopadá takhle. Když už i Vy dva si tady stěžujete, tak to už je co říct. (Nic proti Vám nemam, ba naopak Vás velice respektuji ze starého fóra! :slight_smile: )

Jedině, co teď mohu dělat, když Turris team nereaguje, tak tlumočím informace ze starého fóra, které jsou velmi užitečné a případně občas něco z IRC. Pochopím, že podpora je velice vytížená, ale nebyla by, kdyby komunikovali zde nebo rozeslali email s bug-listem/to-do listem, apod.
Já fakt, že nevím, proč upřednostnili výrobu, když to pak vypadá jak to vypadá, že? Byl bych velice rád, když bych obdržel router ve stavu, kde alespoň základní funkce fungují a jsou pořádně zdokumentované než něco rozdělaného/nefunkčního/rozbitého. Proč se aktualizace vlastně pořádně netestují? Problém přetrvává z mého pohledu od verze 3.1. Co aktualizace to skoro hrůza a děs.

Neustále vidíme, že si stěžují, že mají lidí málo, ale na to se mělo myslet předtím a doopravdy nevím, zda se jim někdo přihlásil na pozice, co shánějí, ale jak tady píše @Nones, tak by měla být podpora normálně bez problémů dostupná.

Oficiální dokumentace v angličtině pro Omnii z velké části chybí. Sice článek o SSH honeypotech mam rozdělaný, ale co ten zbytek?

Sice se již asi zde opakuji nebo píšu stále stejná slova po fóru, ale žádná reakce/změna

Nedivím se, že se tady objeví posty, že prodávají Omnii. Kdybych zakoupil u Alzy Omnii a měl tam aktualizaci 3.3, tak jim to tam normálně hodím na hlavu, že prostě router za 7-8k a nefunguje wifi bez problémů.
Já bych třeba uvítal, kdyby se např. WiFi problém a další problémy řešily okamžitě a nemuselo se čekat skoro měsíc na aktualizaci. Kdyby vývoj nebyl v plenkách, tak mně měsíční/čtvrtroční aktualizace vůbec nevadí, ale teď co aktualizace, tak to něco rozbije. Na druhou stranu v nightly branch pro Omnii dostávám každý den aktualizace.

//EDIT: Na IRC se původně a resp dá se i teď psát česky, ale primárním jazykem kanálu bych řekl, že už je angličtina, ale není problém napsat vyvojaři PM na IRC v češtině.

2 Likes

No třeba ty kluci americký a německý, co si zaplatili, nechtěj nic jinýho než ty rolničky na YT… :grinning::grinning::grinning:
Na IRC nechodím, vždycky jsme si všechno napsali na foru, česky.
Tady se už komunikuje jen anglicky a jen něco. Smutný…

Děkuji za pozvání, pokusím se otevřeně zareagovat na všechny podněty…


Veškeré problémy, které jsou nám na obou modelech známy, řešíme. Nic nezapadá, jen jsou nastavené priority. To, že vývojáři komunikují s uživateli ve svém volném čase považuji za bonus. Samozřejmě je čistě na nich, co chtějí ve svém volném čase řešit a co ne.

Pokud chtějí programovat blikání LEDek na základě MIDI, je to v pořádku.

Pokud chcete pomoc s řešením problému od Turris týmu, nebo navrhnout nějaké vylepšení, pošlete nám, prosím, email na podporu. To je oficiální kanál, který poskytujeme. Fórum je tu především z důvodu vzájemné spolupráce komunity a možnosti hromadného oslovení. Nejedná se o kanál podpory. V budoucnu bude podpora komunity na fóru lepší, ale nikdy nebude garantovaná odpověď. Fórum se zlepšuje postupně dle plánu, nikoli nárazově dle požadavků. Jsem moc rád za podněty od všech uživatelů a velkou část z nich postupně zapracuji.

Twitter je na podporu malý a krátký.

Čistou stížnost nepovažuji za produktivní nástroj. Pokud chceme problémy společně řešit, jsem jednoznačně pro!

Máte pravdu, nikdy není nic jisté. Seznam bugů bude brzy zveřejněn na novém místě a provázán s podporou.

Problém se switchem řešíme a chceme všem uživatelům poskytnout 100% řešení. Za work-around od uživatele jsme rádi, to je kouzlo komunity.
Pár desítek minut osobního času, které jsme věnovali drobnému dárečku, potěšilo mnoho lidí. Nic to nemění na tom, že stále pracujeme na smysluplných věcech.

Za upozornění děkujeme, děláme, co je v našich silách.

Dokumentaci postupně vylepšujeme, chyby opravujeme. Něco jde hned, něco zabere více času.
Na podporu píše mnoho uživatelů a bohužel se věc má tak, že neprůstřelná dokumentace vyřeší mnoho, ale ne vše. A mnoho uživatelů se nechce zabývat fórem či dokumentací, prostě pošlou e-mail. Všechny uživatele máme rádi, všem odpovíme a snažíme se je spojit i na fóru.

Postupně vylepšujeme automatické testy i ruční. Důkazem toho jsou i nightly buildy atp.

Nestěžujeme si, otevřeně říkáme, jak to je. Na pozice se kandidáti hlásí, ale málo vhodných.

Podpora je dostupná. S dobou odezvy nejsme ani my spokojeni, ale zkracujeme ji. V konkurenci “routerů (za 8 tisíc)” jsme už teď na velmi slušné úrovni.

Pracuje se na ní, nejdéle během první poloviny 2017 bude kompletní.

Pokud si někco chce, nebo nechce koupit/nechat Omnii je to čistě na něm, stejně jako důvody.

Z komerčního prodeje se zatím vrátil na reklamaci 1ks. Byl mechanicky poškozen uvnitř. Vratek do 14-ti dnů bez udání důvodů je velmi málo.

Aktualizace nyní chodí cca. jednou za dva týdny. Stále si stojíme za tím, že je lepší aktualizovat, než mít zastaralý a ne příliš bezpečný firmware, i přes všechny problémy, které to přináší. Doufám, že se nightly dobrodružství líbí.

Co se týče jazyků na oficiálních kanálech, preferujeme a budeme preferovat angličtinu před češtinou. Máme globální produkt a chceme poskytovat globální prostředí i komunitě.

Ano, to je hezké. Ale spousta lidí, jako já, chtěli HOTOVÝ produkt, tzn. zapojí se a funguje, bez hledání návodů, postupů a tweaků. A že jste měli času dost (díky HW problémům).
Nepotřebuju různé featury, chtěla jsem hlavně spolehlivý router, kde nebudu řešit cokoliv, zejména nefunkční wifi.
Nejen, že se to stalo, ale musím to i řešit u rodičů s Turris 1.0, kde to fungovalo 2 roky bez problémů.
To vám přijde normální?
V tuto chvíli je Omnia v šuplíku a tři roky starý Mikrotik funguje jako víno. I s bezpečnostní aktualizací.

Děkujeme za příjemné hodnocení. Nevím, kterou část hodnotíte jako hezkou, ale věřím, že celý projekt Turris.


Ano, celý projekt je ve vývoji. Možnosti úprav a rozšíření budou přibývat, stejně tak se bude celý systém postupně stávat stabilnějším.

Děkujeme též za hlášení, že Vám 2 roky bez problému fungovalo zařízení, které jste obdrželi zdarma jako součást výzkumného a testovacího projektu vedoucího ke zvýšení bezpečnosti. Je nám líto, že jsme způsobili dočasnou nefunkčnost v důsledku přidávání uživateli žádaných funkcí do tohoto staršího zařízení. Máme uživatele, kteří nás podporují od samého začátku, velmi rádi a proto jim rádi přinášíme stejné funkce jako u produkčního zařízení Omnia.

Pokud jste zvolila šuplík jako vhodné místo pro Omnii, je nám to velice líto a rádi Vám pomůžeme problémy vyřešit prostřednictvím podpory. Pokud máte pocit, že je se zařízením něco v nepořádku, můžete na něj také uplatnit reklamaci u svého prodejce. Je to skvělé zařízení s unikátními funkcemi, které je plně funkční a všichni v týmu jej používáme, stejně tak já v tuto chvíli.

Jenom na okraj, jaký je ten mail na podporu? Na webu omnia.turris.cz nevidím žádný kontakt na podporu. Je to info@turris.cz?

1 Like

Bud Vámi zminovany nebo tech.support@turris.cz

Mail odeslaný na tech.support@turris.cz 18. listopadu je stále bez odpovědi, takže obracet se tam je poměrně zbytečné :frowning:

Pane bože, co je to za řeči? Jak jste přišel na to, že zařízení 2 roky bez problému fungovalo? Zeptejte se kolegů, kteří jsou v Turris týmu od začátku, že zařízení od začátku fungovalo vždycky s nějakými problémy a ty se samozřejmě průběžně řešily. Tak tomu bylo, je a věřím že bude i nadále, protože žádný produkt není a pravděpodobně ani nemůže být bez chyb a problémů (protože ho tvoří lidé, kteří jsou bohužel chybující). Tak se nám tu prosím nesnažte namluvit, že je (nebo byl) Turris bezproblémový. Děkuji.

3 Likes

Zde uvádím jeden ze zdrojů. Skutečně je mnoho uživatelů, kteří s Turrisem za celou dobu používání neměli výraznější potíže, ale samozřejmě záleží na tom, co od zařízení očekáváte a co na něm provozujete, případně upravujete.

Nesnažím a ani se nebudu snažit Vám cokoliv namlouvat, jen otevřeně předávám informace. Ano, chyby různého rozsahu vždycky byly a budou, stejně jako jejich postupné opravy. Správně jste zmínil, že jde o zařízení od lidí. A pro lidi.

1 Like

Buď to jsou ležáci (např. u rodičů, že tam s nimi nikdo nic nedělá nebo nastaveno, že se router má restartovat/aktualizovat po velmi dlouhé době), ale ono se stačí podívat jen na problémy na poslední aktualizace 3.X nebo většina uživatelů to neřeší a dá to továrního nastavení.
Jen na starém fóru bylo dost zmíněných problémů od aktivních uživatelů a na novém je to zatím v menší míře (spíše staronový problém s wifi a že Turris neodesílá data), ale hlavně je to Omnii.

Ano, ležák je ve velké části vhodné označení tohoto užití. :slight_smile: Ale nejdená se jen o ty.

Moc si vážíme aktivity uživatelů, a rádi jim nasloucháme, jen nelze opravit vše najednou a na jistotu. Snad potěším, když řeknu, že

  • odesílání dat by v tuto chvíli mělo fungovat korektně, pokud je korektně nastaveno stejně jako DNS. Na zjednodušení se pracuje.
  • problém se stabilitou wi-fi by měl být definitivně vyřešen aktualizacemi v průběhu ledna. Co se současného používání týče, je místy problémové, ale fungující. Celý tým používá Turris/Omnii doma a ležáci to rozhodně nejsou.

3.3 a 3.4 rozhodily několik funkcionalit, ale zase přinesly nemálo nového a perspektivního.

Díky za plodnou diskuzi a omlouvám se za budoucí delší prodlevy, přesunu se k podpoře, zbytek jejího týmu má dovolenou :cold_sweat:

Jsme tu pro uživatele, bez nich by naše práce měla malý význam.

2 Likes

Ahoj,

uz od pocatku (prihlasil jsem se do pilotu, ale nebyl jsem vybran), takze jsem prisel az k Omnii. Diky za bonusy k perkum.
Predem jsem vedel do cehu jdu, ze to nebude click-n-go (jakmile se do toho zacnu vrtat, ze to parkrat pokazim). Predem jsem vedel, ze budu muset cist hromadu navodu, wiki dokumentu a prolejzat vselijaka fora. V tomto smeru by se celkem hodil jakysi prehled/rozcestnik smerujici na relevantni a platne doku na OpenWRT wiki ci prislusne ‘projekt’ stranky/wiki (openssl, openvpn,…atp). Uzivatel jiste umi pouzit google, ale kolikrat tech navodu a ruznych variant tolik, ze je tezke z prvni poznat, zda-li to bude platit i pro TO.(btw: me nejvic pomohla Archlinux Wiki…)

Kazdopadne necekal jsem problemy se sata disky. V tomto smeru jsem stravil skoro tyden ruznymi akcemi, finalne zjistujic, ze chyba fakt neni ve me, u me a nebo v discich.
Problemy s wifi/driverem/firmware …chm, stane se, ale mohl byt poskytnut nejaky ofiko navod/stvrzene reseni… to ze se o tom vi, se dovim od vyvojare co tu je vlastne ve svem volnem case.

Ale tak nejak to drzi, vse bezi jak ma, zatim me to bavi se v tom vrtat a ucit se nove veci. Kdybych ovsem byl normalni uzivatel, co se v tom vrtat nechce, asi bych byl nasranej hned po zniceni prvniho disku a zuril hned po prvnim updejtu.

Co se tyce fora, ocenil bych labely/hashtagy, aby se dalo jasne rozlisovat k cemu se co vaze… (turris 1.0, turris1.1, omnia …atp… takhle rozhozeny pres striktni skupiny temat mi to prijde , ze to vede spis ke zmatku … (nekdy se resi obecny problem platny pro vsechny verze a to pak skacu mezi ruznejma vlaknama a jazykovejma verzema…lehce se v tom da ztratit…)

Mnoho zdaru s dalsim rolloutem, at to 3.5… A diky za nocni buildy (dozvidam se az ted), diky za bug-index(takzez zjistuji ze tu je az ted…)

Te Pic(maus)!

2 Likes

Spíš bych řekl že uživatelé to špatně zařazují nedávno jsem četl téma o wifi ve vláknu turris a na konci se dočtu, že se jedná o wifi kartu omnie. Turris je asi široký pojem.

hh, mě docela mate ten pojem turris. já mám doma Turris Omnia a říkám tomu Turris (omnia) :smiley:

Celkem bych uvítal možnost odebrat některé součásti systému aniž by se mi za 5 minut znovu nainstalovaly. Jedná se mi například o Transmission.